الأربعاء، 6 ديسمبر 2017

شباب مطحون ... بقلم الشاعر / ناصر عبد المقصود

شباب مطحون
أنا اللي ليا مية مطلب
ومن كتر الهموم بهرب
أنا اللي نفسى أتجوز
وأنا اللي نفسى أتخرج
أنا اللي هربت من همى
لشلة في منطقة حرة
أنا اللي الضحكة مش طبعي
وعايش دنيتي مرة
سنين فاتت وأنا بحلم
لقيت الحلم ضحكاية
حلفت لاموت وأنا بشرب
وليا في الهوى حكاية
وقالوا عنى واد صايع
ومرة قالوا واد ضايع
يقولوا ما يقولوه عنى
ومين هيحس جوايا
أنا اللي دمعتي نازلة
في عز الليل وأنا نايم
أنا اللي وردة بتبدل
وعايش دنيتي صايم
أنا اللي وحدى في الدنيا
ومين يا دنيتي معايا
ومين فكر يداويني
كلام وحديت بيكوني
شباب محروم من الضحكة
وخط هموم على جبيني
صحيح اللي اختشوا ماتوا
ومين هيحس جوايا
أنا المظلوم من الدنيا
وظلم الناس ماله نهاية

الشاعر/ناصر عبد المقصود

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

{{ سجال بعنوان الهجر }} ...بين الشاعر / إيهاب طه و الشاعرة / سماح نبيل

  {{ سجال  بعنوان الهجر }}  ...بين الشاعر /  إيهاب طه  و الشاعرة /  سماح نبيل   و الذي أقيم بمجلة نبض القلوب الالكترونية مساء يو...